بازی برج هانوی Iranshamim Tower of Hanoi

تیم نرم افزاری ایران شمیم بازی بازی برج هانوی Iranshamim Tower of Hanoi
بازی برج هانوی ایران شمیم Iranshamim Tower of Hanoi

بازی

بازی برج هانوی Iranshamim Tower of Hanoi

ارسال شده توسط ادمین

اگر دنبال یک بازی فکری جذاب هستید که ساعت‌ها شما را به خود مشغول کند بازی برج هانوی ایران شمیم را از دست ندهید!

بازی برج هانوی

منشأ پیدایش این بازی جذاب فکری به معبدی در هندوستان به نام Kashi Vishwanath بازمی‌گردد. در این معبد اتاقی وجود داشت که سه میله و 64 دیسک طلایی در اندازه‌های متفاوت در آن قرار داشت. راهبان جوان طبق دستوری کهن مجبور بودند به منظور پرورش ذهن خود، این دیسک‌ها را از میله‌ی اول به میله‌ی سوم انتقال بدهند. تعجب نکنید این کار به این سادگی‌ها هم نبود. قوانینی برای این بازی فکری وجود داشت که انتقال دیسک‌ها را به یک مسأله‌ی زمانبر و طاقت فرسا تبدیل می‌کرد.

قوانین بازی

در این بازی تنها سه قانون ساده وجود دارد.

  • در هر حرکت، تنها می‌توان یک دیسک را از روی یک میله به میله‌ای دیگر انتقال داد.
  • حرکت در بازی، به معنای انتخاب یک میله به عنوان میله‌ی مبدا و میله‌ای دیگر به عنوان مقصد می‌باشد. در این حرکت، بالاترین دیسک موجود روی میله‌ی مبدا به میله‌ی مقصد منتقل می‌شود.
  • یک دیسک نمی‌تواند روی دیسک‌های کوچکتر از خود قرار بگیرد. به این معنا که میله‌های مبدا و مقصد باید به گونه‌ای باید انتخاب شوند که بالاترین دیسک میله‌ی مبدا از بالاترین دیسک موجود در میله‌ی مقصد کوچکتر باشد.

طبق افسانه‌ای قدیمی، با انتقال 64 دیسک طلایی این معبد به میله‌ی سوم، برج فرو ریخته و دنیا نابود می‌شود. محاسبات کنونی نشان می‌دهد برای انتقال این 64 دیسک حداقل به 18,446,744,073,709,551,615 حرکت نیاز است. اگر فرض کنیم هر حرکت تنها یک ثانیه به طول بیانجامد به زمانی معادل با 127 برابر سن کنونی خورشید نیاز داریم تا این دیسک‌ها به میله‌ی سوم منتقل شوند! (فراموش نکنید سن خورشید تقریبا 4,600,000,000 سال است.)

البته نگران نباشید بازی برج هانوی معمولا با تعداد کمتری دیسک انجام می‌شود و نیازی نیست ادامه‌ی بازی را برای نسل‌های آینده‌ی خود به عنوان تنها میراث زندگی‌تان باقی بگذارید!

روش انجام بازی

همانطور که گفتیم این بازی از سه میله (برج) و تعدادی دیسک (حلقه) در اندازه‌های مختلف تشکیل شده است. دو مدل مختلف در مورد چینش اولیه‌ی حلقه‌ها وجود دارد.

در مدل کلاسیک، ابتدا تمام دیسک‌ها به صورت هرمی شکل روی میله‌ی اول قرار می‌گیرند. به عبارت دیگر، بزرگترین دیسک در پایین‌ترین سطح و کوچکترین دیسک در بالاترین نقطه‌ی میله‌ی اول قرار می‌گیرد. هدف از بازی، انتقال تمام دیسک‌ها به برج سوم است، منتهی با رعایت تمام قوانینی که بیان شد.

در مدل دیگری از بازی که تحت عنوان مدل تصادفی شناخته می‌شود دیسک‌ها به صورت تصادفی بر روی سه میله توزیع خواهند شد. خودتان می‌توانید تصور کنید که در این حالت، حل معما به چه میزان پیچیده‌تر از مدل کلاسیک خواهد بود.

البته گفتنی است مدل کلاسیک نسبت به مدل تصادفی مشهورتر است.

راهنمای حل بهینه‌ی بازی در مدل کلاسیک

بهترین روش حل این معما، استفاده از روش بازگشتی است. فرض کنید می‌خواهید بازی را با n دیسک انجام دهید. برای انتقال موفق و بدون اشتباه دیسک‌ها با کمترین تعداد حرکت، کافی است ابتدا n-1 دیسک را از میله‌ی اول (مبدا) به میله‌ی دوم (کمکی) منتقل کنید، سپس دیسک آخر را روی میله‌ی سوم (مقصد) قرار دهید و n-1 دیسک باقی مانده را از میله‌ی دوم به میله‌ی سوم منتقل کنید.

شکل‌های زیر این روند را برای سه و چهار دیسک نمایش می‌دهد. برای مثال، فرض کنید بازی با سه دیسک در حال انجام است. در مرحله‌ی اول باید دو دیسک بالایی به میله‌ی B انتقال یابد این کار با کمک میله‌ی C انجام می‌شود. یعنی بالاترین دیسک (کوچکترین دیسک) به C منتقل می‌شود. سپس دیسک متوسط در برج B قرار می‌گیرد و در نهایت دیسک کوچک روی آن قرار داده می‌شود. حال بزرگترین دیسک از میله‌ی A به C منتقل می‌شود.

Tower_of_Hanoi
روش حل بازی برج هانوی با سه حلقه
Tower_of_Hanoi_4
روش حل بازی برج هانوی با چهار حلقه

برای حل این معما برای n دیسک در مدل کلاسیک، حداقل به 2n -1 حرکت نیاز می‌باشد. بنابراین برای 10 دیسک، اگر هیچ اشتباهی مرتکب نشوید و مطابق با روش ایده آل پیش بروید 1023 حرکت لازم خواهد بود.

بازی Iranshamim Tower of Hanoi

در این بازی هر دو مدل کلاسیک و تصادفی به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار گرفته است. جذابیت‌های بصری و قابلیت‌های ویژه‌ی تعبیه شده در این بازی، آن را به محصولی کم نظیر در مقایسه با نسخه‌های خارجی تبدیل کرده است.

بازی برج هانوی ایران شمیم Iranshamim Tower of Hanoi
نمایی از بازی هانوی ایران شمیم

 

ویژگی‌های بازی Iranshamim Tower of Hanoi

  • قابلیت بازی در دو مدل کلاسیک و تصادفی
  • پخش موسیقی و افکت‌های صوتی جذاب
  • گرافیک و جلوه‌های تصویری زیبا و جذاب
  • نمایش بهترین حرکت بعدی
  • سامانه‌ی امتیازدهی و ذخیره‌ی امتیازات به نام بازیکن و نمایش 50 رکورد برتر
  • قابلیت ذخیره‌ی خودکار بازی به هنگام خروج و امکان انجام ادامه‌ی بازی در آینده
  • تعداد دیسک متغیر بین 3 تا 12
  • قابلیت توقف بازی
  • نمایش لیست حرکات انجام شده
  • قابلیت بازنشانی حرکات (Undo)
  • قابلیت استفاده از ماوس و صفحه کلید به منظور انجام راحت و سریع‌تر بازی
  • نمایش زمان سپری شده و حداقل تعداد حرکات لازم

پیش نیازها

Microsoft Windows Vista and newer
Microsoft .Net Framework 4.5 Full
1 GHz CPU
500 MB RAM (100 MB free RAM space)
A DirectX 9 capable graphics adapter

دانلود

دانلود بازی Iranshamim Tower of Hanoi

حجم فایل: 7.4 MB

برچسب , , , , , , , , ,

نوشته شده توسط ادمین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *